13.01.2011

Mini 5 kategorier

Her kommer de siste 5 kategorier. Kategoriene våre denne gangen var: Vann, lys, blender/ lukker, portrett og dokumentasjon. På grunn av spesielle omstendigheter har jeg blitt litt forsinket og ikke fått tatt like mange bilder, altså, mini 5 kategorier (eller 4 i mitt tilfelle)

Igjen er alle bildene tatt med Olympus E 420

Vann

I dette bildet ville jeg vise refleksjonen av treet i elven, og også det fine lyset med solnedgangen. Jeg har brukt det gylne snitt, både ved horisontlinjen, og ved treets plassering i bildet. Sollyset som treffer fjellet skaper komplimentærkontrast og varm/ kald kontrast mellom det oransje lyset på fjellet, og den blå himmelen og vannet. Jeg har brukt litt curves på bildet.


Her ville jeg ta et fint dråpebilde. Jeg brukte konditorfarge for å skape litt farge i det. Jeg brukte høy lukkerhastighet for å fange dråpen i luften, og blits gjør at vannet reflekterer lyset veldig fint. Dråpen er i interessepunktet og det er kontrast mellom den lyse delen av vannet ved toppen, og det mørke i bunnen av bildet og i dråpen. Ringene i vannet gir fine linjer som, sammen med dråpen, skaper bevegelse i bildet. Jeg har klippet bildet og økt kontrasten litt i photoshop.

Lys

Her tok jeg et bilde av silhuetten til Trude mot lyset som reflekterte seg i isen utenfor Figgjo. Bildet har balanse, med Trude i midten av bildet. Det er stor kontrast mellom lyset og silhuetten, som jeg har gjort enda mørkere i photoshop. Jeg har også gjort lyse på toppen av bildet sterkere.

Portrett




Dette bildet har jeg hatt på bloggen tidligere, når vi skulle ta portretter med reflektorer. Bildet er ganske rolig, og har ganske uskarpt lys, nettopp fordi vi hadde dempet det med reflektoren. Jeg har redigert det litt mer siden sist, gjort det litt varmere, og økt kontrastene litt.

Lukker
Her har jeg tatt et bilde av Figgjoelven hvor jeg brukte lang lukkertid for å vise bevegelsene i elven. Det er kontrast i bildet mellom det lyse skummet og det mørke vannet. Det er skrålinjer og også åpenbart masse bevegelse i bildet. Jeg har brukt curves for å forsterke kontrasten.

Blender - Favorittbilde


Her har jeg tatt et bilde av en plante som stod alene i solnedgangen på togskinnene på Ålgård. Jeg brukte blender for å få den i fokus mens togskinnene i bakgrunnen er uklare.  Bildet har skrålinjer, og planten i interessepunktet. Det er kontrast mellom det varme lyset på planten, og den kalde skyggen i bakgrunnen. Bildet er klippet, og har fått kontrast og farger forsterket litt i photoshop.

Dette er også mitt favorittbilde i denne omgangen. Igjen er dette ikke noe super orginalt eller revolusjonerende bilde, men et veldig fint et. Fargene, linjene og lyset, alt fungerer godt sammen, og ser rett og slett fint ut.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar